Мартинчук
Владислав

юрист

12.07.2020 | Ця стаття доступна російською мовою

Банківський сейф – not safe

Зберігання цінностей у депозитних комірках в українських банках заняття більш ризикована ніж прийнято вважати. Справа в тому, що в разі пропажі майна з депозитної комірки домогтися притягнення винних до відповідальності та повернення майна або отримання компенсації вкрай складно.

Тонкість полягає в тому, що клієнти користуються депозитними осередками на умовах оренди. Тобто, особа право користуватися певною депозитної осередком, наприклад, шляхом розміщення там свого майна. Банк, зі свого боку, забезпечує такий режим доступу до осередку, який би унеможливлював несанкціонований доступ до неї сторонніх. Іншими словами, банк охороняє саму осередок (сейф), але не її вміст.

У зв’язку з цим, речі в депозитної осередку юридично не знаходяться на зберіганні у банку, і, в разі їх пропажі, у нього не виникає безумовної обов’язку відшкодувати вартість зниклих речей, як якщо б між клієнтом і банком був укладений договір зберігання.

Вищевикладене не означає, що банк не несе ніякої відповідальності у такій ситуації взагалі. Навпаки, теоретично банк може бути притягнутий до відповідальності за шкоду, заподіяну в наслідок незабезпечення належного режиму безпеки і не запобігання несанкціонованому доступу до осередку.

Однак, на практиці реалізувати це трохи важко.

Одна з основних труднощів полягає в тому, що, як правило, у клієнта відсутні докази того, що ті чи інші цінності знаходилися в депозитної осередку. В Україні не практикується складання опису предметів, що розміщуються в депозитної осередку, клієнти не наполягають на чомусь подібному на користь конфіденційності. Відеофіксація також не ведеться. Відповідно, коли клієнт виявляє пропажу, підтвердити наявність майна вкрай складно.

Інша особливість — пропажа майна з депозитної комірки є крадіжкою, тобто кримінальним злочином. У зв’язку з цим, питання компенсації зниклих речей залежить від результатів кримінального провадження, а його розгляд може затягнутися на багато років.

Однак не все так безнадійно. Банку невигідно поширення інформації про те, що з його депозитної комірки була здійснена крадіжка. Це відчутний удар по репутації банку, який може відлякати потенційних клієнтів. Відповідно, банк цілком може піти на полюбовна врегулювання спору і відшкодування збитків потерпілому. Стимулюючими факторами можуть служити докази наявності цінностей в депозитної осередку і реальність їх пропажі, а також активні дії потерпілого та його рішучість захистити свої права, залучення клієнтом професійного юриста.

Якщо ви виявили, що з вашої депозитної комірки пропало майно, рекомендую:

1) повідомити правоохоронні органи про вчинення крадіжки;

2) домогтися негайного огляду місця злочину;

3) заявити про проведення експертизи вмісту депозитної комірки, дактилоскопічної експертизи, допиту співробітників банку і т.д.

Автор: Мартинчук Владислав

Шановні читачі! Публікації на цьому сайті носять інформаційний, довідковий або рекомендаційний характер, і відображають думку та думку авторів. Матеріал, що міститься у статтях / коментарях / публікаціях, є актуальним на момент створення та публікації, але ми не гарантуємо, що правила, рекомендації, процедури та законодавство, використані та описані у матеріалі, актуальні на момент, коли ви ознайомилися з ними. Автори не несуть відповідальності за наслідки застосування змісту статей/коментарів/публікації без укладання договору про надання послуг. Для отримання консультації з вашого питання напишіть нам на info@de-jure.ua, і зв'яжеться з вами юрист.