Тестування на СOVID-19

13 травня на підпис Президенту було направлено Закон (проект № 3380), спрямований на підвищення спроможності системи охорони здоров’я України протидіяти поширенню COVID-19. Закон був прийнятий 7 травня і передбачає масове тестування на COVID-19. Згідно з прийнятими зміни тестування буде обов’язковим для: — осіб, які звертаються за медичною допомогою з ознаками коронавирусной хвороби (COVID-19); — осіб, […]

Межі конфіденційної інформації в медичній сфері

Положення Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» передбачають, що пацієнт має право на таємницю про стан свого здоров’я, факт звернення за медичною допомогою, діагноз, а також про відомості, одержані при його медичному обстеженні. Медичні працівники та інші особи, яким у зв’язку з виконанням професійних або службових обов’язків стало відомо про хворобу, медичне обстеження, […]

Особливості трудових відносин в медичній сфері

Пандемія коронавірусу COVID-19 знову привернула увагу суспільства і держави до медичної галузі, вдаривши по її слабких місцях. Найголовнішим елементом цієї сфери є медичний персонал. Робота медичних працівників у закладах охорони здоров’я регулюється, здебільшого, тими самими законодавчими актами, що і в інших галузях економіки. Однак через специфіку діяльності трудові відносини у медичній сфері мають низку особливостей, […]

Допомога по частковому безробіттю на період карантину

Постановою Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 11 березня 2020 року № 211 із 12 березня 2020 року на всій території України було введено режим карантину. 18 квітня 2020 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України […]

Громадянин адвокат: чи можна просити держоргани роз’яснити законодавство?

Звернення юридичної фірми за офіційним тлумаченням норм права є цілком прийнятним явищем. Не всі положення закону сформульовані чітко та прозоро, а тому дізнатись «позицію» контролюючого органу видається розумним та обачним. При цьому, офіційне тлумачення завжди має певну юридичну вагу, а тому його зміст зазвичай враховується і відіграє значну роль при обранні стратегії захисту клієнта. Адвокатські […]

Авiaція: криза внаслідок світової пандемії та наслідки заборони на перельоти

Спалах коронавірусної інфекції COVID-19 охопив майже весь цивілізований світ, а отже, роботу авіаперевізників здебільшого припинено (за винятком гуманітарних рейсів і рейсів, що здійснюють евакуацію). Незалежно від розміру авіакомпанії (6 літаків у складі флоту або 270), ця галузь належить до великого бізнесу, тому збитки обчислюють мільйонами й мільярдами, а питання про банкрутство може виникнути вже через […]

Медична практика під час карантину

Напевно, не існує жодної сфери діяльності, якої не торкнувся карантин. Хотілося б детальніше розглянути реалії існування медичної практики, яка сьогодні знаходиться в унікальному становищі — з одного боку, як і будь-який бізнес, потерпає від карантину, а з іншого  — саме вона на «передовій» боротьби з коронавірусною хворобою. Постанова Кабінету Міністрів України № 211 від 11 […]

Налоги в карантин — надо платить

Верховная Рада приняла в целом законопроект №3275 «О внесении изменений в некоторые законодательные акты, направленные на обеспечение дополнительных социальных и экономических гарантий в связи с распространением коронавирусной болезни COVID-2019». В пояснительной записке говорится, что из-за пандемии стремительно падает деловая и экономическая активность, документ ставит целью уменьшить это негативное влияние. Первое, на что авторы законопроекта постарались […]

Частная медицина и НСЗУ

5 февраля 2020 года было принято Постановление Кабинета Министров Украины № 65 «Некоторые вопросы реализации программы государственных гарантий медицинского обслуживания населения в 2020 году», и стало понятно, что реформа специализированной и высокоспециализированной медицинской помощи все-таки стартует 1 апреля. Несмотря на то, что утвержденный порядок реализации программы медицинских гарантий (ПМГ) вызывает ряд вопросов, а порой и […]

Двойное «но»

Работа на карантине

Юридическая консалтинговая компания «ДЕ-ЮРЕ» системно работает со многими отечественными и зарубежными средствами массовой информации, предоставляя профессиональные мнения и комментарии по различным актуальным вопросам правовой жизни нашего государства. В последнее время основные вопросы от специалистов в сфере права и обывателей связаны с особенностями правового урегулирования различных сфер общественной жизни в период карантина, объявленного Кабинетом Министров Украины […]

Оподаткування при операціях з оренди нерухомості

Оренда нерухомого майна – один із найпоширеніших видів правочинів. Окрім того, що майже кожний бізнес не може обійтися без оренди приміщень, сам вид такої діяльності є дуже поширеним самостійним бізнесом. Інвестування у нерухоме майно з метою передачі його в оренду є досить привабливим, оскільки забезпечує захист інвестицій і при цьому надає дохід, який у певній […]

Трансплантологія: останні зміни та перспективи для приватної медицини

Однією з найбільш обговорюваних у медичній спільноті тем наразі є нова система фінансування медичної допомоги на різних рівнях. Не оминули зміни навіть таку складну та специфічну сферу як трансплантологія. Наприкінці 2019 року було прийнято низку змін до законодавства, що регулює трансплантацію анатомічних матеріалів людині, зокрема й таких, які відкривають можливості для застосування цього методу у […]

Аренда в карантин. Как бизнесу договорится об отсрочке платежей

Эпидемия COVID-19 стала настоящим испытанием для малого и среднего бизнеса. Вследствие строгого карантина многие собственники кафе, ресторанов, кинотеатров, салонов красоты и других остаются без работы и клиентов, теряют прибыль, возможность оплачивать зарплаты сотрудникам, услуги поставщикам, кредиты банкам, а главное — аренду помещений, которая является львиной долей всех затрат. С целью поддержать малый и средний бизнес […]

Круглый стол: Актуальные вопросы медицинского права

13 марта в 16:30 на базе Medical Hub Odrex состоится круглый стол «Актуальные вопросы медицинского права», организатором которого выступает Одесское отделение Ассоциации юристов Украины при поддержке Юридическо-консалтинговой компании «Де-юре». Специалисты в медицинском праве подготовили интересные доклады, которые являются актуальными как для практикующих юристов, так и для врачей и представителей медицинского бизнеса. Участие в мероприятии бесплатное […]

VIII форум ААУ «Адвокатура. Формула успеха»

Форум объединяет тех, кто является успешным игроком на рынке юридических услуг и желает закрепить свои позиции, и новичков, стремящихся узнать все тонкости, чтобы избежать ошибок на старте. Вопросы к обсуждению: Тенденции юридических практик Перспективы бутиковых компаний Коллаборации и cross selling для клиента Значение репутации адвоката и компании Стратегию работы в регионах и с клиентами-иностранцами WOM-маркетинг […]

28.03.2018

Поїздка в таксі: хто та що гарантує безпечну поїздку?

Останнім часом, все більше таксистів разом зі своїми клієнтами потрапляють в аварії, але постраждалі пасажири ніяк не можуть добитися компенсації і першої допомоги. Трапляється, що таксисти навіть відмовляються надавати допомогу постраждалим пасажирам і просто виганяють їх з машини…..І що робити?

Вам терміново потрібно з одного кінця міста в інший. Ви приїхали у справах в інше місто й маєте дістатися до готелю з вокзалу. Ваші дії? Звісно, викликати таксі. А далі…Фактично лотерея: ви не знаєте, яка з вами приїде машина, хто водій, який у нього водійський стаж, чи спокійно ви доїдете. Фактично ми довіряємо свою безпеку водію таксі. Тим часом, за даними Держслужби України з безпеки на транспорті, на цьому ринку послуг близько 95 відсотків займають нелегальні перевезення. Чим ми вами ризикуємо? Як себе убезпечити, до кого позиватися в разі ДТП? На запитання сайту www.segodnya.ua відповідає юрист ЮК «Де-Юре» Артем Шевцов.

Отримання відшкодування у випадку завдання шкоди життю чи здоров’ю пасажирів авто завжди актуальне для осіб, які потрапили у ДТП. Ще більше запитань виникає у разі, коли ДТП сталося під час користування послугами таксі. Особливо гострою ця проблема стала останнім часом. Це пояснюється стрімким розвитком даної сфери послуг та виходом на ринок онлайн-платформ, які дають можливість надавати послуги з перевезення пасажирів в режимі таксі.

Постає питання: чи може пасажир, якому завдано шкоди під час перевезення в таксі, звертатись за відшкодуванням до служби таксі, послугами якої він скористався? Чи буде страхова компанія, з якою таксист уклав договір обов’язкового страхування, відшкодовувати завдані пасажирам збитки?

Аби відповісти на ці питання, слід з’ясувати, що таке таксі та який порядок надання послуг з перевезення в режимі таксі. Нам допоможе Закон України «Про автомобільний транспорт». У законі йдеться про те, що таксі — це легковий автомобіль, обладнаний розпізнавальним ліхтарем оранжевого кольору, який встановлюється на даху автомобіля, діючим таксометром, сигнальним ліхтарем із зеленим та червоним світлом, розташованим у верхньому правому кутку лобового скла. Автівка має нанесені композиції з квадратів, розташованих у шаховому порядку на дверцятах автомобіля з лівого та правого боків, призначена для надання послуг з перевезення пасажирів та їхнього багажу в індивідуальному порядку.

Надання послуг із внутрішніх перевезень пасажирів на таксі підлягає ліцензуванню. Для отримання такої ліцензії необхідно зареєструватися у встановленому порядку як суб’єкт господарювання. Встановлення таксометру не є обов’язковим у разі, якщо підприємець обрав спрощену систему оподаткування першої групи, або другої та третьої групи, за умови якщо прибуток такого підприємця не перевищує 1 мільйон гривень. Чи дотримуються цього порядку водії? Практика свідчить, що переважна більшість водіїв таксі взагалі не реєструються як підприємці.

Онлайн-платформи дозволяють знаходити клієнтів як особам, які здійснюють перевезення пасажирів на постійній основі, так і звичайним водіям. Для цього потрібно встановити та користуватися відповідним додатком для смартфону. Тоді, по можливості, можна підвозити пасажирів, або, як кажуть в народі, таксувати.

Ще один популярний варіант перевезення в режимі таксі — так звані «служби замовлення таксі». Ви замовляєте послугу з перевезення одним дзвінком до оператора. Вони, по своїй суті, звичайні диспетчерські служби. Диспетчер отримує замовлення, прораховує його вартість та вносить до власної бази замовлень, а вже водії самі вирішують, чи візьмуть вони той чи інший виклик. Тобто чи здійснюватимуть поїздку. Тобто між водієм, який перевозить пасажирів, та службою замовлення чи постачальником мобільного додатку відсутні трудові чи інші відносини, які б давали підстави, у разі завдання шкоди пасажирам, висунути будь-якого роду претензії не тільки до водія, а й до організації, з якою водій співпрацює.

Ліцензії на пасажирські перевезення, як правило, ніхто з таких суб’єктів також не отримує або, у випадку співпраці з популярними мобільними додатками, оформлює таку ліцензію лише один суб’єкт підприємницької діяльності та передає дані про себе до представництва постачальника мобільного додатку, стає його партнером та надає доступ до платформи додатку іншим водіям.

Тобто водії, які перевозять пасажирів за плату названими способами, здійснюють таку діяльність лише від свого імені та самостійно несуть повну юридичну та матеріальну відповідальність.

У випадку настання дорожньо-транспортної пригоди та завдання шкоди здоров’ю пасажирів, весь тягар відповідальності лягає солідарно на власників (користувачів) автомобілів-учасників пригоди, оскільки останні є джерелом підвищеної небезпеки. Відшкодування таких збитків здійснюється у загальному порядку. Власник платформи замовлення таксі чи служби замовлення таксі жодної відповідальності не нестиме.

Так, відповідно до частини 2 статті 1187 Цивільного кодексу України шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується власником (володільцем) цього джерела.

Частиною 2 статті 1188 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі завдання шкоди внаслідок взаємодії джерел підвищеної небезпеки іншим особам, особи, які спільно завдали шкоди, зобов’язані її відшкодувати незалежно від їхньої вини.

На власників служб замовлення таксі норма частини 1 статті 1172 Цивільного кодексу України, де зазначено, що юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов’язків – не розповсюджується. Все пояснюється просто: водії не перебувають у трудових відносинах із службами замовлення таксі.

Статтею 1167 Цивільного кодексу України передбачено окремі підстави відшкодування моральної шкоди, які дозволяють здійснювати таке відшкодування незалежно від вини особи, яка її завдала. Серед таких підстав — випадок відшкодування моральної шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки. Пасажиру, якому завдана шкода внаслідок ДТП, необхідно подавати позов до обох водіїв, які стали учасниками ДТП.

Окремої уваги пасажирів таксі та водіїв, які надають послуги з перевезення в режимі таксі, заслуговує важливий факт. Якщо винуватцем ДТП буде визнано водія таксі, то страхова компанія, з якою укладено договір обов’язкового страхування відповідальності, відмовить у виплаті страхового відшкодування за завдання шкоди як майну, так і здоров’ю не тільки водія, а й пасажирів на підставі пунктів 32.2., 32.3., та 32.4. статті 32 Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».

Тобто, водій може залишитися сам на сам з тягарем відшкодування збитків. Натомість пасажир змушений стягувати завдану шкоду лише з водіїв-учасників ДТП та позбавлений можливості отримати страхове відшкодування від страхової компанії водія, який його перевозив та спричинив ДТП. Ось такі реалії українського ринку послуг таксі, і з ними мають рахуватися і водії, і пасажири.

 

Юрист ЮКК «Де-Юре» Артем Шевцов.

 

 

Автор: VIII форум ААУ «Адвокатура. Формула успеха»

Уважаемые читатели! Публикации на этом сайте носят информационный, справочный или рекомендательный характер, и отражают точку зрения и мнение авторов. Материал, содержащийся в статьях / комментариях / публикациях, является актуальным на момент создания и публикации, но мы не гарантируем, что правила, рекомендации, процедуры и законодательство, использованные и описанные в материале, актуальны на момент, когда вы ознакомились с ними. Авторы не несут ответственности за последствия применения содержания статей / комментариев / публикации без заключения договора об оказании услуг. Для получения консультации по вашему вопросу напишите нам на info@de-jure.ua, и с вами свяжется юрист.