Масштабный план
«Наша мета — масштабування бізнесу та збільшення своєї частки на ринку, не обмежуючись тільки одеським регіоном», — відзначає Григорій Тріпульський, керуючий партнер ЮКК «Де-Юре»
Ми починаємо 2021 рік святкуванням свого 10-річного ювілею. Про історія створення компанії, особливості юрбізнесу по-одеські та подальших планах, «Юридичній практиці» розповів Григорій Тріпульсский, керуючий партнер ЮКК «Де-Юре».
— Як би Ви коротко охарактеризували перші 10 років «Де-Юре»?
— Довгі (сміється). Довгі та цікаві. Для мене це був дійсно дуже важкий і насичений період життя.
— З чого все почалось?
— Я більш 12 років працював інхаус юристом у великій компанії, був заступником гендиректора, очолював юридичний департамент. В кінці 2010 року компанія припинила свою діяльність, і ми усім юрвідділом вирішили створити власну юрфірму. Нашими першими якірними клієнтами як раз стали компанії, що входили раніше в холдінг. Тобто в плані роботи спершу нічого не змінилось— задачі ті самі, співробітники і клієнти також. Ми не стали переглядати фінансові умови. По суті, змінилась тільки назва компанії. Також з’явилось більше свободи і відповідальності.
Спершу мені було достатньо некомфортно брати гроші з людей, будувати взаємовідносини, займатися пошуком клієнтів — я звик до того, що в мене є зарплата, стабільний дохід. Зараз, через 10 лет, прекрасно розумію, як все працює та залюбки цим займаюсь.
Крім всього іншого в мене не було досвіду роботи в великих мережевих юрфрімах — я вважаю, такий досвід є дуже цінним, і він напевно здорово б мені знадобився. До якихось речей ми прийшли лише через 3-5 років після створення фірми, а деякі досі не впровадили — як мені видається в великих юрфірмах відповідні правила та процеси більш розвинуті та структуровані. Мова йде, наприклад, про систему оцінювання персоналу, білінг, нарахування бонусів и т.п. В нас все це зароджувалось шляхом проб і помилок, довгих спорів і консультацій.
— Беручи за основу досвід отриманий за ці роки, чи вдалося Вам на етапі становлення фірми уникнути критичних помилок?
— Помилок, насправді, було багато. Багато чого робилось інтуїтивно і в ручному режимі. Одним з джерел натхнення також були різні форуми про розвиток юрбізнесу — вони не надавали готових рішень, але підкидували нові цікаві ідеї, про які ми раніше не замислювались. Адже, в нас ніхто не вчить, як вести юридичний бізнес. Наприклад, тільки, пропрацювавши декілька років, ми прийшли до необхідності обліку робочого часу. Ще декілька років знадобилось на пошук програмного рішення, яке мене влаштовувало. Багато помилок було допущено в питаннях мотивації персоналу — але відверто конфліктних ситуацій нам вдалося уникнути.
— Як еволюціонувала спеціалізація компанії?
— Усе прийшло достатньо природним, як Ви кажете, еволюційним, шляхом. Як і більшість юрфірм в Одесі, ми починали з того, що займались всім підряд — корпоративне право, суди, податки. В подальшому виокремлення спеціалізації було, як правило, пов’язане з запитами клієнтів. Наприклад, з’явився у нас клієнт-медичний центр, якого ми супроводжували з нуля — разом з ним ми вчилися медичному праву, і зараз, на нашу думку, є лідером в Одесі в цій практиці. З’явились клієнти у сфері будівництва і нерухомості — освоїли і цю практику та також вийшли в лідери.
— Який проект, або декілька проектів, можна назвати візитною карткою вашої компанії?
— Ми надаємо повний юридичний супровід компанії Odrex з моменту її створення — це лідер медичного ринку півдня України, один з найкрупніших медичних центрів України. В контексті медичного права це, мабуть, наш найбільш примітний кейс.
Насправді знайомих клієнтів багато, але конкретні проекти згадати складніше. В судовій практиці можу відмітити супровід одного з найбільших суперечок в історії Одеси — сума позовних вимог була приблизно 1 млрд грн. Ми представляли грецьких інвесторів і змогли стягнути чистину коштів. Ми також представляємо інтереси г-на Ройтбурда в резонансній справі про поновлення його на посаді керівника Одеського художнього музею. На сьогоднішній день ця справа знаходиться на розгляді Верховного Суду. Касаційна скарга, яку ми надали по цій справі, важила 30 кілограмів.
— Одеса — один з самих розвинених регіональних юрринків України. Чим відрізняється юрбізнес по-одеські?
— В Одесі усі підприємці (сміється). В нас дійсно велика кількість людей, що займається торгівлею та іншими бізнесами, моряків, які заробляють непогані гроші. В Одесі глобально не має жодного олігарха, але середній клас дуже розвинений. Відповідно користуються попитом і юридичні послуги.
Друга специфіка міста — наявність моря. Значна частина юридичних послуг так чи інакше пов’язана з морським правом. До речі, ми єдині з лідерів одеського ринку юрпослуг, хто не практикує морське право і навіть не розглядаємо такої можливості — вважаю неправильним займатися тим, в чому не має відповідної кваліфікації. В той же час в цій галузі є непогані гроші, іноземні клієнти. Ставки високі. Одеські юрфірми конкурують в цьому сегменті з лондонським і іноді турецькими юридичними компаніями.
Ще одна специфіка нашого юрринку — сильні місцеві бренди і практично повна відсутність неодеських юрфірм. Є декілька представництв київських юрфірм, але на місцевому ринку вони поки що не дуже примітні. І мене завжди цікавило питання — навіщо їм йти до Одеси, адже об’єктивно в Києві грошей більше і вартість юрпослуг вище. Єдина відповідь, яку я бачу — це слідувати за своїм клієнтом.
— Чи розглядаєте Ви можливості відкриття офісів в інших містах, у тому числі і в Києві?
— Розглядаємо. Півтора року тому ми навіть зробили спробу відкрити офіс у Києві в партнерстві з ізраїльським адвокатом (в нас є ряд клієнтів з Ізраїлю, які займаються переважно інвестиційною діяльністю), але в результаті вирішили працювати окремо. Можливо після завершення карантину ми повернемося до ідеї відкриття офісу в Києві.
З власного досвіду можу сказати, що для того, щоб проект з відкриттям офісу відбувся, слід або самостійно слідкувати за його роботою, або мати надійних партнерів, які з часом не будуть мати бажання працювати самостійно.
— Яку мету ставите перед собою на наступні роки?
— Масштабування бізнесу та збільшення своєї частки на ринку, не обмежуючись тільки одеським регіоном. Збільшення кількості юристів і залучення нових клієнтів. Як наслідок – поліпшення наших позицій в рейтингах. До того ж, наша мета — увійти в ТОП-50 провідних юрфірм за версією «Юридичної практики». В цілому ми налаштовані дуже оптимістично та амбіціозно.
— Який тост Ви хотіли б промовити на 20-річчя «Де-Юре»?
— Мені б хотілось, щоб ми залишались порядними і професіональними — це наш девіз. Я вважаю, що це дуже важливо, коли тобі довіряють і коли на тебе можуть покластися. Я хотів би побажати компанії нести цей девіз протягом наступних десять років. А собі хочу побажати відійти від операційного бізнесу (сміється).